مرجع مقالات حرفه ای طراحی نرم افزار موبایل مرجع مقالات حرفه ای طراحی نرم افزار موبایل .

مرجع مقالات حرفه ای طراحی نرم افزار موبایل

تفاوت اندروید و iOS

نرم‌افزار نویسی اندروید
این تفاوت مهم در میان اندروید و iOS میباشد:

اندروید، که به وسیله گوگل پشتیبانی می گردد، یک سیستم برهان گشوده میباشد. البته iOS که بوسیله اپل پشتیبانی می‌شود، اینگونه طراحی اپلیکیشن وجود ندارد.
هرکسی می تواند یک دستگاه اندرویدی بسازد و این سیستم برهان طوری پباده سازی شده‌است که بتواند روی گونه های مختلفی از پلتفرم های طاقت فرسا افزاری و دستگاه های متعدد با اجزا و بضاعت و توان های بسیار مختلف اجرا بشود.
iOS طوری پباده سازی شده‌است که صرفا و تنها روی تنی چند از دستگاه های ساخت و ساز Apple اجرا بشود.
اندروید روی هسته لینوکس تاسیس شده است و سورس کد اندروید هم بصورت متن گشوده به وسیله گوگل معرفی شده‌است. همچون اپل، اندروید هم یکسری ابزار تخصصی برای بسط نرم افزار های اندرویدی و اپ نویسی تلفن همراه معرفی نموده است. ولی گشوده هم شما نیاز ندارید که صرفا از آن‌ها به کارگیری فرمائید. البته همان طور که در سایر نوشته‌ی‌علمی های وب سایت هم اشاره کردیم، گویش ما یحتاج برای ساخت و ساز نرم‌افزار های اندروید، جاوا میباشد.
سایر پلتفرم ها
سایر پلتفرم های اپ نویسی گوشی
هرکس دیگری در بازار پلتفرم های تلفن همراه ما‌نده میباشد، بایستی یک سهم بسیار کوچک ۲ درصدی را فی مابین خویش تقسیم نمایند. به عنوان مثال برای یاداوری خواهیم توانست بگوییم ویندوز و بلک بری در‌این نصیب وجود دارا‌هستند.

می‌توانیم بگوییم فقط چیزی که دربین این پلتفرم ها و هلاکت قرار گرفته میباشد، گذر بازه میباشد.

بخاطر سهم بسیار مقداری که‌این پلتفرم ها از بازار دارا هستند، اینجانب حتی نمی‌خواهم در رابطه آنان حرف کنم. چون دوست ندارم منجر بشوم که شما وقت و سرمایه و انرژی خودتان را برای پلتفرم هایی که قابلیت و امکان موفقیتی ندارند هدر بدهید. ولی بازهم می‌گویم که چندتایی از آن ها می توانند برای ساختن اپ های کراس پلتفرم (که روی یک‌سری پلتفرم اجرا می‌شوند و جلوتر در رابطه آن‌ها کلام می کنیم)، استعمال نمائید. یعنی شما می‌توانید این پلتفرم های کناره ای را سوای هیچ هزینه ای پوشش بدهید.

هیچ زمان توسعه و گسترش این پلتفرم ها را بصورت منحصر به فرد خاطر نگیرید. در‌حالتی که می خواهید اپلیکیشن نویسی تلفن همراه را حافظه بگیرید و یک بسط دهنده بشوید، یک کدام از پلتفرم های اندروید یا این که iOS را گزینش نمایید.

اپ نویسی تلفن همراه به چه شکل انجام میگردد؟
هنگامی که iOS و اندروید منتشر شدند، برای اینکه بتوانید گسترش اپ برای آنان‌را حافظه بگیرید، بایستی از ابزار های مستقر که خویش این شرکت ها ساخت و ساز کرده بودند به کار گیری میکردید. برای iOS اطراف نرم‌افزار نویسی XCode و گویش Objective-C استعمال می‌شد. برای اندروید هم پلاگین های Android SDk که روی دور و اطراف های نرم‌افزار نویسی Eclipse و NetBeans نصب می‌شد به یاور لهجه جاوا می بایست به کار گیری می‌شد.

اپلیکیشن نویسی گوشی چه‌گونه انجام میگردد
البته امروز خیلی چیزها عوض گردیده اند. و آیتم های بسیار بیشتری در دست شما قرار دارا هستند. یعنی تعداد بیشماری از ابزار، فرم ورک ها و پلتفرم ها و اکوسیستم های جامعی برای نرم افزار نویسی تلفن همراه وجود دارا‌هستند. ولی با اینکه شیوه های بسیار متعددی وجود داراست که می توانید از آن ها به کار گیری فرمایید، می‌توانیم آن‌ها‌را در یک سری دسته کلی قرار بدهیم.

توسعه و گسترش ساکن (Native Development)
این روشن میباشد که ما می‌توانیم اپلیکیشن نویسی تلفن همراه را با به کار گیری از ابزار ها و سیستم ادله هایی که بوسیله شرکت های آفریننده اعلام می گردند، انجام بدهیم. همان گونه که اشاره کردم برای iOS می‌توانید از XCode و گویش Objective-C به کار گیری فرمائید. ولی اپل یک لهجه نو به اسم Swift ساخت نموده است که حال حاضر لهجه انتخابی برای گسترش اپلیکیشن های iOS شناخته می شود.

در دنیای اندروید اما زیاد زمینه فرق نکرده میباشد. به جز اینکه گوگل دور و بر نرم افزار نویسی Android Studio که منحصربه‌فرد خودش می باشد را معرفی کرد اما گویش نرم افزار نویسی به عبارتی جاوا باقیمانده میباشد. (ولی چنانچه خیلی دل و جرأت دارین میتونین از C و C++ هم به کارگیری کنین :دی).

یکی‌از مشکل هایی که گسترش ساکن (Native Development) دارااست این میباشد که می بایست همگی کدهای نرم‌افزار خودتان را هم در اندروید و هم در iOS مجدد از جدید بنویسید. ( از جمله در صورتیکه بخواین هم ویندوز فون یا این که یک کدام از پلتفرم های دیگه رو پشتیبانی کنین، می بایست همگی برنامه رو مجدد از جدید بنویسین).

ولی شاید در بسیار از مورد ها، این مسئله زیاد عظیم نباشد. ولی در حالتی که نرم افزار شما نیاز دارااست که در تعدادی پلتفرم حضور داشته باشد، می بایست بدین تصور کنید که برای ارائه آپ دیت های بعدی، بدون چاره می باشید یک‌سری توشه ورژن تازه را برای پلتفرم های متعدد ساخت و ساز فرمایید که ممکن میباشد کمی هزینه مازاد روی دست شما بگذارد.

همینطور اپ نویسی تلفن همراه در پلتفرم های iOS و اندروید به طور کامل گوناگون میباشد. ابزار ها فرق میکنند، گویش ها متعدد میباشند، فرم ورک ها یکسان نیستند و حتی پروسه نرم افزار نویسی آن‌ها مانند هم وجود ندارد. یعنی درصورتی که بخواهید یک برنامه را برای اندروید و iOS منتشر نمائید، می بایست دو پلتفرم به طور کامل منقطع و غیروابسته را خاطر بگیرید.

 


برچسب: طراحی اپلیکیشن،
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۲۶ آبان ۱۳۹۹ساعت: ۰۱:۳۴:۴۳ توسط:حامد موضوع: نظرات (0)